€ 5 korting* bij één bestelling
vanaf € 50

WELKOM5 Vul deze code
in bij uw betaling

company

Zonnecrème: Welke zonnebrandcrème kies ik het best?

Elien Geschreven door Elien - - Schoonheid & Hygiëne

De zon geeft ons licht, warmte, een fijn humeur en een shot vitamine D die we nodig hebben voor de opbouw van onze weerstand, sterke botten en tanden. Maar als je je huid niet voldoende beschermt tegen de zon, dan wordt ze minder soepel, raakt ze gedehydrateerd en veroudert ze sneller! Vergeet bovendien niet dat de UV-straling van de zon huidkanker kan veroorzaken. Goed smeren is dus de boodschap!

Voldoende beschermt tegen de zon?

Tips bij het smeren van zonnebrandcrème

We mochten nog eens proeven van echt zomerweer de voorbije dagen en wie zon zegt, zegt zonnecrème. De geur van zonnecrème alleen doet ons denken aan zon, zee, strand en vele leuke herinneringen. Zonnecrème smeren is niet het leukste klusje, maar is wel heel belangrijk om ons goed te beschermen.

  1. Start ’s morgens met een gereinigde huid.
  2. Smeer je goed en gelijkmatig in met zonnecrème. Liefst zo’n 30 minuten voor je buitenkomt. Als je geen glimmend gelaat wil hebben, gebruik je beter een specifieke crème voor het gezicht.
  3. Vergeet ook niet de oren, lippen, handen en voeten in te smeren. Dit gaat het gemakkelijkst met een spray of stick.
  4. Smeer je huid om de 2 uur opnieuw in. Na een zwempartij of hevig zweten, moet je opnieuw zonnecrème smeren op een afgedroogde huid.
  5. Laat de zonnecrème niet in de zon liggen, want zo verliest hij sneller zijn werking. Leg dus je crème in de schaduw of in je tas.
  6. Wees altijd en overal voorbereid op de zon met een pocketformaat.

Belangrijk: Vergeet niet dat de zon in maart en april even krachtig schijnt als in augustus. Het is niet omdat het misschien nog wat fris aanvoelt, dat de uv-straling niet schadelijk is. In het voorjaar zijn de zonnestralen het schadelijkst, omdat we met onze bleke huid uit de winter komen en nog geen bescherming hebben opgebouwd.

Krijg je vitamine-d-tekort door zonnecrème?

Doordat we allemaal een te dunne laag smeren en niet vaak genoeg smeren neemt ons lichaam wel nog voldoende vitamine D op via de zon. 15 minuten per dag buiten met ontbloot gezicht, armen en benen is al voldoende om je dag-hoeveelheid vitamine D op te nemen.

Extra tips bij warm weer

  • Drink voldoende water om dehydratatie te vermijden
  • Vermijd directe zon tussen 12 uur en 15 uur
  • Zoek tijdig de schaduw op, gebruik ook in de schaduw en achter glas altijd een zonnecrème. De UV-straling weerkaatst via muren, water en zand. De straling dringt zelfs door dikke wolken en glas.
  • Draag beschermende kledij: zonnebril, hoed, losse droge kledij of UV-beschermende kledij. Wist je dat zwarte kledij beter beschermt tegen UV-licht dan witte kledij?

Welk zonneproduct moet ik kiezen?

De term SPF staat voor Sun Protection Factor, beter bekend als de beschermingsfactor. Deze getallen geven de hoogte van de UV-B bescherming aan. De keuze van de zonnecrème hangt af van je huidtype, pigmentvlekken, kinderen en als je dikke beschermlaag wenst of liever een zonnecrème die goed in de huid trekt.

UV-A, UV-B, wat is het verschil?

Zonlicht geeft UV-A en UV-B stralen af. Ultravioletstraling A (UV- A) en ultravioletstraling B (UV- B) kunnen beide de huid beschadigen.

  • UV- A dringt diep in de huid en veroorzaakt schade tot in de diepste huidlagen. Deze stralen zijn de hele dag aanwezig en veroorzaken brandwonden, rimpels, huidvlekken, huidkankers en een snelle maar kortstondige bruine tint.
  • UV- B is maar een klein onderdeel van de ultravioletstraling. Die dringt alleen door in de oppervlakkige huid, ze veroorzaakt brandwonden, kankers en geeft een trage, maar langer blijvende bruine tint.

Chemische of minerale filter?

  • In zonnecrèmes met een minerale filter zitten ingrediënten zoals zinkoxide of titanium dioxide. Ze werken als een weerkaatsend schild en beschermen dus de huid door zonnestralen te reflecteren. Deze zonnecrèmes zijn moeilijker in te wrijven en laten vaak een witte laag na op jouw huid. Ze zijn vooral aan te raden voor mensen met een gevoelige huid, omdat de zonnecrème niet diep in de huid dringt en zo de huid niet doet verstoppen.
  • Zonnecrèmes met een chemische filter zijn gemakkelijk aan te brengen, absorberen de UV-stralen en zetten deze om in warmte. Ze werken pas nadat ze in de huid zijn getrokken. Smeer je daarom zo'n halfuurtje voor je in de zon gaat, goed in.

Welke SPF factor moet ik kiezen?

Om te weten welke factor je het best gebruikt om je te beschermen tegen de zon, kijk je het best naar de tint van je huid.

  • Voor een iets bruinere huid kan je smeren met factor 30.
  • Voor een normale, licht getinte huid is een zonnecrème met factor 50 het meest geschikt.
  • Heb je een bleke huid, dan is factor 50+ aangeraden. Ook kinderen met hun kwetsbare huidje gebruiken best een hoge beschermingsfactor.

Jonge kinderen smeer je best altijd in met een zonneproduct factor 50+. De jonge huid is namelijk nog zeer kwetsbaar en heeft dus extra bescherming nodig.

Stapsgewijs aan de zon wennen

Veel zonliefhebbers gebruiken liever geen zonneproducten met factor 50, omdat deze factor ervoor zorgt dat je niet meer bruint. Niets is minder waar. Geen enkele zonnebescherming houdt het volledige bruinproces tegen.

Een zonnecrème, zonnemelk of zonneolie met factor 50 is zelfs goed om je huid stapsgewijs aan de zon te laten wennen. Geef je je huid in één keer te veel zon, dan krijgen de pigmentcellen geen kans om melanine aan te maken en verbrand je net sneller. Wanneer je het langzamer aan doet met een zonnebescherming, dan komt de melanineproductie progressief op gang, waardoor je veel mooier, egaler en gezonder bruint. Een traag opgebouwd kleurtje blijft bovendien veel langer zitten. Hoe hoger de factor, hoe progressiever de bruining.

Last van pigmentvlekken of een zwangerschapsmasker

Blootstelling aan zonlicht is de belangrijkste factor voor het ontstaan of erger worden van pigmentvlekken. Deze bruine vlekjes zijn wel ongevaarlijk, maar het neemt niet weg dat ze erg vervelend zijn. Ontdek hier hoe ontstaan pigmentvlekken en hoe zijn ze te voorkomen zijn.

Hoe lang bewaart mijn zonnecrème?

Een groot aandeel van de mensen die zonnecrème, zonnemelk of zonneolie gebruikt, weet niet dat deze een houdbaarheidsdatum hebben. Veel vakantiegangers of zonliefhebbers gebruiken dus een tube of flacon die al enkele jaren in de kast staat.

Warmte en lucht zorgen er voor dat de formule niet meer dezelfde is. Daarom gebruik je je zonneproduct beter op binnen twaalf maanden na opening. Lig je elke vakantiedag twee uur in de zon? Dan zou een tube van 200 milliliter na een week al helemaal leeg moeten zijn.

Wat na het zonnen?

Een dag in de zon is best vermoeiend voor je huid. Gun je huid daarom achteraf de nodige rust door een verkwikkende douche te nemen, aftersun of vochtinbrengende crème aan te brengen. Op die manier blijft je bruin kleurtje ook langer behouden.
Toch verbrand door de zon? Ontdek hier onze tips bij zonnebrand. 

Nog enkele handige tips

Wees altijd voorbereid op de eerste zon. Bewaar een pocketformaat in je handtas, zo ben je altijd voorzien als je onverwacht een terrasje gaat doen! Nood aan verfrissing? Avène beschikt over verfrissende watersprays, zo heb je direct de afkoeling die je nodig hebt.

Heb je graag een bruin kleurtje? Ga dan voor een spray op waterbasis en bètacaroteen, dat zorgt voor een gelijkmatige teint en beter bruinen!

Onze aanraders

Deel dit artikel op


Terug naar overzicht