€ 5 korting* bij één bestelling
vanaf € 50

WELKOM5 Vul deze code
in bij uw betaling

company

Stoppen met roken, hoe begin je daar nu best aan?

Elien Geschreven door Elien -

De wilskracht om te stoppen is de belangrijkste stap. De meeste rokers stoppen met roken op eigen houtje. Het blijven volhouden is te danken aan een goede voorbereiding en een flinke dosis motivatie. Maar omdat ieder lichaam anders reageert op verslavingen, heb je soms gewoon hulp nodig. Met een stopplan en externe hulp kan je jouw slaagkansen vergroten. Ontdek onze tips en verhoog je slaagkans!

Stop met roken

Effect van rookstop

Roken heeft gevolgen voor je gezondheid. Hoe meer en hoe langer je rookt, hoe groter die risico’s. Stoppen met roken vermindert het risico direct.

In het begin kan je last hebben van enkele afkickverschijnselen. Gelukkig zijn er de eerste dagen ook heel wat positieve effecten. Leg je focus vooral op het herstel van je lichaam. 

Ben je er klaar voor?

Stoppen met roken is moeilijk. Ga eerst na wat roken voor jou betekent en bereid je dan voor met een persoonlijk stopplan. Tabakstop heeft een uitgebreid stopplan om jouw rookstop tot in de puntjes voor te bereiden. Lees het stopplan "Stoppen met roken. Het kan!" of download de Tabakstop-app. 

Heb je beslist om te stoppen met roken? Ontdek hier onze tips om je slaagkansen te verhogen:

De voordelen bij rookstop.

Als je nog maar pas bent gestopt met roken, zijn de voordelen voor je gezondheid niet altijd meteen voelbaar. En toch begint je lichaam zich meteen te herstellen.

Wanneer mag je welke positieve effecten verwachten?

  • Na 20 minuten
    Je bloeddruk verbetert al na 20 minuten.
  • Na 24 uur
    Je longen beginnen zich te reinigen. Hierdoor kan je wat meer gaan hoesten de eerste weken, dat is normaal en zelfs gezond.
  • Na 48 uur
    Je reuk en je smaak verbeteren. Let wel op dat je gezond eet.
  • Na 72 uur
    Je ademt vrijer en je bent minder snel buiten adem.
  • Na 2 tot 12 weken
    Je bloedsomloop in het algemeen verbetert. Je huid zal er terug beter uit zien.
  • Na 3 tot 9 maanden
    Bij het ademhalen hoest en ‘piep’ je duidelijk minder.
  • Na 1 jaar
    Je risico op een hartziekte is met de helft gedaald.
  • Na 2 jaar
    Je risico op een hartinfarct is nu even groot als voor iemand die niet rookt.
  • Na 5 jaar
    Je risico op een beroerte is met de helft gedaald. Ook het risico op kanker in je mond, slokdarm en blaas is met de helft verminderd.
  • Na 10 jaar
    Je risico op longkanker is met de helft afgenomen. Je risico op een beroerte is nu even groot als voor iemand die niet rookt.
  • Na 15 jaar
    Je risico op een hartziekte is even groot als voor iemand die niet rookt. Je kans op overlijden is nu praktisch even groot als voor iemand die nooit heeft gerookt.

Naast de gezondheidseffecten bespaar je heel wat geld en tijd. Wist je dat sommige verzekeringen goedkoper zijn voor een niet-roker? Je geniet ook meer van je eten door een betere smaak- en reukvermogen. Je voelt je fitter en je huid ziet er beter uit. 

Ontwenningsverschijnselen

Na 2 dagen is er geen nicotine meer in het lichaam. Vanaf dan begint het rouwproces en kan je wat last krijgen van afkickverschijnselen. In het begin zal je waarschijnlijk wat lichamelijke ongemakken ervaren, en daarna volgt het rouwproces. Je verliest je “momentje”. Dit zijn de psychologische symptomen. Sommige mensen voelen zich enorm prikkelbaar en somber, wat volkomen normaal is.

  • In het begin kan je last krijgen van hoestbuien. Dit is een goed teken, je longen zijn zichzelf aan het reinigen.
  • Maag- en darmstoornissen, de meeste mensen hebben in het begin last van obstipatie.
  • Gewichtstoename, doordat je een vervanging zoekt voor je rookmomentje. Dit kan je makkelijk vermijden door te kiezen voor een gezonde snack.
  • Je hebt een sterke drang tot roken, waardoor je onrustig wordt en moeite hebt om te concentreren.
  • Je bent prikkelbaar, waardoor je sneller geïrriteerd en kwaad wordt.
  • Het is moeilijker om in slaap te vallen.
  • Je kan je angstig, somber of zelf depressief voelen.
  • Je kan last hebben van hoofdpijn of meer gaan zweten.

Enkele tips om vol te houden.

Als je jouw zenuwachtig en oncomfortabel voelt, mag je vooral niet vergeten dat dit betekent dat de nicotine jouw lichaam verlaat. Het is normaal om moeite te hebben met ontwenningsverschijnselen, ze zijn een teken van succes en niet van mislukking. Als je regelmatig een specifieke hunkering vaststelt, dan kunnen deze tips jou misschien beter helpen volhouden.

  • Bel bij drang in een sigaret met familie of vrienden. Deze afleiding is een goed excuus om niet te roken.
  • Hou steeds een flesje water bij de hand. De drang om te roken is vaak een gewoonte, vervang deze door een slok water te drinken of een gezonde snack te eten.
  • Hou jezelf en je brein actief bezig om minder aan een sigaret te denken.
  • Beloon jezelf na een bepaalde periode zonder sigaret. Dat kan je doen met het geld dat je uitspaart.

Wees niet boos op jezelf als je faalt. Stoppen met roken kan je leren. Analyseer voor jezelf waar het fout liep en probeer opnieuw. Je volgende poging zal zeker beter lukken.

Rookstopmedicatie

Als je hevige ontwenningsverschijnselen ondervindt, kan rookstopmedicatie een goede hulp zijn. Maar het is geen wondermiddel, want stoppen met roken gaat niet alleen over de ontwenning van nicotine, het gaat vooral over gedragsverandering en motivatie.

Gedragsverandering kan je stimuleren via een goed boek over stoppen met roken.

Hulpmiddelen zijn medicatie als Champix® en Zyban®, maar deze zijn op voorschrift. Gelukkig zijn er ook tal van rookstop hulpmiddelen zonder voorschrift:

  • Sprays: werken snel op moeilijke momenten.
  • Kauwgom: om de rookmomenten één voor één aan te pakken.
  • Zuigtabletten: zijjn handig, discreet, meestal met frisse muntsmaak.
  • Inhaler: als je vooral de handeling van het roken mist.
  • Pleister: om te stoppen in alle gemoedsrust.

Zware rokers of rokers die hervallen kunnen ook een combinatietherapie volgen.
Daarvoor heb je de pleister nodig als basisondersteuning. Als acute hulp op de moeilijkste momenten kan je de spray, zuigtablet, kauwgom of inhaler gebruiken.

Deel dit artikel op


Terug naar overzicht