Gratis levering vanaf € 39
5% welkomstkorting WELKOM5
5% welkomstkorting WELKOM5
Kies makkelijk en snel tussen 20.000 producten
company

Waar zit vitamine B12 in?

Elien Geschreven door Elien - - Vitamines & Voedingssupplementen

Vitamine B12 klink je misschien niet zo bekend in de oren, maar dat maakt haar daarom niet onbelangrijk. Deze wateroplosbare vitamine speelt een essentiële rol bij het zenuwstelsel, de aanmaak van rode bloedcellen en de DNA-synthese. Een vitamine B12-tekort kan dan ook tal van gezondheidsklachten veroorzaken zoals bloedarmoede, spierzwakte en evenwichtsstoornissen. Reden te meer om een tekort te voorkomen of tijdig op te sporen. In deze blog vertellen we waarin je vitamine B12 vindt en hoe je een tekort kan herkennen. 

Vitamine B12 in de voeding

Wat is Vitamine B12?

Vitamine B12 hoort net als vitamine C bij de wateroplosbare vitamines. Vroeger dacht men dat er één vitamine B bestond. Intussen weten we dat er meerdere vitamines B bestaan met elk hun eigen werking in ons lichaam. Vitamine B12, ook gekend als cobalamine, is één van de 8 vitamines uit het vitamine B-complex.

Het is de enige wateroplosbare vitamine die - net als vetoplosbare vitamines - een voorraad in je lichaam opslaat. Die voorraad is voldoende voor meerdere jaren. Soms wel tot 10 jaar. Vandaar dat je pas na lange tijd de symptomen van een vitamine B12-tekort ervaart. Eenmaal die voorraad uitgeput is, duurt het maanden om het tekort aan te vullen.

Zelf kunnen we geen vitamine B12 aanmaken, dus is het belangrijk is om de voorraad regelmatig aan te vullen via de voeding. In de dunne darm bindt vitamine B12 aan het eiwit ‘intrinsieke factor’. Het maagslijmvlies produceert maagsap en dit eiwit is daar een bestandsdeel van. De koppeling tussen vitamine B12 en de intrinsieke factor is nodig voor de opname in het lichaam. 

Vitamine B12 in de voeding

Vitamine B12 zit voornamelijk in dierlijke voeding. Je vindt cobalamine in vlees, vis, schelpdieren, gevogelte, eieren en melkproducten. Ook plantaardige producten zoals algen en zeewier bevatten vitamine B12, maar deze variant kan je lichaam minder goed opnemen. 

Wat doet vitamine B12 in je lichaam?

Vitamine B12 is nodig bij verschillende processen in je lichaam:

  • De aanmaak van rode bloedcellen
    Rode bloedcellen voorzien je lichaam van zuurstof. Een vitamine B12-tekort leidt tot bloedarmoede waarbij je rode bloedcellen abnormaal groot zijn en minder zuurstof kunnen vervoeren.
  • De aanmaak van DNA en RNA
    DNA is in al je cellen aanwezig om het uitzicht te bepalen. Zo wordt bijvoorbeeld je oogkleur en haarkleur bepaald.
  • Herstellen van zenuwcellen
  • Als cofactor bij de stofwisseling en het immuunsysteem
    Zo helpt vitamine B12 bij de aanmaak van adrenaline, serotonine, melatonine, carnitine, fosfolipiden, creatine, glutathion …
  • Recyclage van homocysteïne, samen met foliumzuur
    Een verhoogde homocysteïne kan leiden tot hart- en vaatziektes, een open rug bij je ongeboren baby, osteoporose en cognitieve achteruitgang. 

Hoeveel vitamine B12 heb je nodig?

De aanbevolen hoeveelheid vanaf 14 jaar is 2,8 µg per dag. Tijdens de zwangerschap (3,2 µg) en de borstvoeding (3,8 µg) heb je een hogere behoefte. Kinderen jonger dan 14 jaar hebben minder vitamine B12 nodig. Als je regelmatig dierlijke voeding eet en geen verstoorde opname hebt, is een tekort aan vitamine B12 vrij klein. 

Vitamine B12-tekort

Oorzaken bij een vitamine B12-tekort

Een tekort aan cobalamine is te wijten aan geringe inname via de voeding of een verstoorde opname in het lichaam. Een beperkte inname zie je bij personen met weinig eetlust, veganisten en alcoholisten.

Bij een verstoorde opname in het lichaam is er een onderliggend probleem:

  • Geneesmiddelen
    Door het langdurig gebruik van bepaalde geneesmiddelen zoals plaspillen, metformine, laxeermiddelen en maagzuurremmers.
  • Operatie
    Na het operatief verwijderen van bepaalde delen van het maag- en darmstelsel.
  • Infectie met de Heliobacter pylori-bacterie of maagontsteking
    Hierbij is het maagslijmvlies dunner, waardoor minder intrinsic factor wordt geproduceerd.
  • Verminderde maagzuurproductie
    Bij bejaarden neemt de productie van maagzuur af waardoor de opname van vitamine B12 afneemt. 

Wat zijn de symptomen van vitamine B12-tekort?

De klachten zijn afhankelijk van de oorzaak. In het begin ervaren de meeste mensen de symptomen van bloedarmoede.

  • Bloedarmoede
    Je kan dit herkennen aan een bleke huid, koude handen en voeten, hartkloppingen, vermoeidheid, hoofpijn, duizeligheid, kortademigheid, en oorsuizingen.
  • Stoornissen aan het zenuwstelsel
    Je kan last krijgen van spierzwakte, spiertrillingen, gevoelloze of tintelende vingers en tenen, trillend ooglid, incontinentie en evenwichtsstoornissen.
  • Cognitieve problemen
    Verwardheid, concentratievermindering en vergeetachtigheid.

Sommige mensen hebben ook last van een pijnlijke tong of gewrichtspijn.

Wat kan je doen bij een vitamine B12 tekort?

Je lichaam slaat ongeveer 2 tot 5 mg vitamine B12 op, waarvan de grootste voorraad in je lever aanwezig is. De aanbevolen dagdosis uit de voeding is 2,8 µg. Kan je jou voorstellen hoe lang het duurt om een vitamine B12-tekort aan te vullen? Als je arts een tekort vaststelt via een bloedonderzoek, is een supplement oraal of via injectie aanbevolen. Een voedingssupplement kan 1000 tot 2000 μg cobalamine bevatten. 

Vitamine B 12 teveel

Je lichaam zorgt er zelf voor dat er niet te veel aan vitamine B12 opgenomen wordt en scheidt het uit via de urine. 

Nog vragen?

Je weet nu hoe je een vitamine B12-tekort kunt opsporen en aanpakken. Zit je nog met een onbeantwoorde vraag? Aarzel dan niet om ons te contacteren via mail of onze chatbox. 

Deel dit artikel op


Terug naar overzicht