€ 5 korting* bij één bestelling
vanaf € 30

WELKOM2019 Vul deze code
in bij uw betaling

company

Hoe moet ik beginnen met sporten?

Elien Geschreven door Elien - - Vitamines & Voedingssupplementen

Heeft u nieuwe voornemens om te sporten in 2019? Of vindt u dat het tijd is om uw conditie te verbeteren? Voor u start bekijkt u beter eens onze tips om zonder nodeloos af te zien een behoorlijke conditie te bereiken. Met de juiste richtlijnen kunt u langdurig en comfortabel sporten en daar bovendien plezier aan beleven.

Sporten heeft een gunstige invloed op ons lichaam. Het verbetert de kwaliteit van het leven en onze slaap. Met een beetje extra fysieke inspanning kan u in conditie blijven, het stressgehalte verminderen en kan u het risico op chronische aandoeningen doen dalen. 

Hoe moet ik beginnen met sporten?

De basisregels voor beginners.

  • Begin liever te traag dan te snel om blessures te vermijden. De spieren en gewrichten zijn de grotere belasting immers niet gewoon. Geef uw lichaam de tijd om zich aan te passen. Zeker voor beginners moet alle beweging deugddoend, heilzaam en zonder pijn kunnen verlopen. Want negatieve ervaringen en pijnlijke herstelperiodes blussen immers het jonge enthousiasme.
  • Buiten adem raken is een teken dat de intensiteit te hoog is. Vergeet dat u moet afzien om uw conditie te verbeteren. U kan even goed rustig en voorzichtig uw tempo opbouwen zodat de oefeningen prettig blijven. Zelfs geoefende atleten trainen vooral zonder buiten adem te raken.
  • Neem voldoende rust. Voor een beginner is 2 à 3 keer per week 30 minuten fysieke inspanning uitvoeren prima. Op uw eigen tempo kan u dit opbouwen, naar een beetje langer en daarna een beetje meer of sneller. Wandelen is een ideale start om uw conditie op te bouwen. Eerst 2 keer per week 30 minuten wandelen. Wanneer u aanvoelt meer aan te kunnen, wandel dan iets langer. Breng als laatste stap uw tempo iets hoger.
  • Investeer in goed materiaal. Een frisgewassen outfit en goed onderhouden materiaal nodigen uit om te sporten en beschermt u tegen blessures.
  • Zoek iemand die met u mee gaat of u steunt. Ze kunnen u motiveren wanneer het even moeilijk gaat.
  • Plan uw beweegmomenten in. Doe dit wel op momenten wanneer u het minst gestoord kan worden. Zo kan niemand uw sportplannen in de war sturen.
  • Voor u begint met u training warm dan uw spieren 5 tot 10 minuten op en stretch nadien 10 minuten. Deze combinatie voorkomt blessures.
  • Blijf in uzelf geloven. Vergelijk uzelf niet met anderen. Blijf uzelf verbeteren stap voor stap.

Reeds al een gevorderde sporter?

Wanneer u een gevorderd sporter bent is het van belang om de voedingsstoffen binnen te krijgen die uw lichaamscellen echt nodig heeft. Brandstoffen, bouwstoffen, beschermstoffen en hydratatie zijn de 4 essentiële componenten die een sporter nodig heeft.

Enkele toppers die brandstof geven:

Booom Energy Fruit Gels

Deze bestaat in 3 smaken: appel-kaneel, aardbei-kiwi en banaan-perzik. De gels zijn gemakkelijk mee te nemen en te eten tijdens de training. Dankzij de fructose krijgt u snel terug energie en dankzij de maltodextrine krijgt u langdurig energie.

Booom Energy Fruit Gels

Booom Isotonic Sportdrink

Deze bestaat in 3 smaken: citrus, yumberry en ice the lemon. Deze sportdrinks maken naast sucralose gebruik van STEVIA als zoetstof. Bevat hoogwaardige koolhydraten (maltodextrine en dextrose) voor snelle en langdurige energie. De aanwezigheid van 5 essentiële electrolyten (Natrium, kalium, magnesium,chloride en calcium) maken deze sportdrinks compleet.

Booom Isotonic Sportdrink

Etixx energy sport bar

Deze bestaat in 4 smaken: sinaas, framboos, chocolade, citroen en is een ideale brandstofbron voor duursporters. Het bevat koolhydraten voor langdurige energievoorziening tijdens inspanningen, kan gebruikt worden als koolhydraatrijk tussendoortje, is laag in vetten en vezels en bijgevolg licht verteerbaar.

Onze topper om de spieropbouw te bevorderen:

Etixx recovery shake

Deze bestaat in framboos-kiwi en in chocolade. Het bevat eiwitten die bijdragen aan de instandhouding van de spiermassa na fysieke inspanning. Bevat snelle suikers (maltodextrine) voor optimaal heraanvullen spierglycogeen en is rijk aan vitaminen.

Etixx recovery shake

Enkele toppers die beschermstoffen bevatten:

Booom heeft 6 voedingssupplementen die elk op zich een specifieke bijdrage kunnen leveren tot het optimaal functioneren van de actieve mens.

Creatine

Creatine kan bijdragen tot verbetering van de prestaties van de spieren tijdens sterke kortdurende krachtsinspanningen, met veel herhalingen en relatief weinig herstel, namelijk in sporten waar spierkracht, explosiviteit en sprintsnelheid belangrijk zijn. Creatine is niet aangewezen bij beginnende en jonge sporters.

Beta-alanine

Beta-alanine kan bijdragen tot de verbetering van het anaërobe en aerobe uithoudingsvermogen en de verbetering van de spierkracht en krachtoutput. Het draagt ook bij tot verminderde vermoeidheid door verzuring van de spieren. Hierdoor zou je als sporter inspanningen aan hoge intensiteit, langer kunnen volhouden.

Omega-3,6 en 9 Fish Oil

Omega-3,6 en 9 fish oil kan bijdragen tot het verbeteren van het gezichtsvermogen, het verminderen van depressie en angst, het verminderen van ontstekingen, het verbeteren van psychische stoornissen, het verminderen van levervet, het verminderen van menstruatiepijn en heeft een gunstig effect op hartfuncties.

Multi-vitamines

Multi-vitamines en mineralen voorzien uw lichaam van dagelijkse vitamines en mineralen en voorkomt zo mogelijke tekorten.

BCAA

BCAA is een afkorting afkomstig van het Engelse branched-chain-amino-acid. Het kan bijdragen tot spieropbouw, het verminderen van de spierafbraak en het verminderen van vermoeidheid tijdens trainingen.

Krill Olie Omega-3

Krillolie is een veel rijkere bron van omega-3 vetzuren dan Fish Oil en wordt beter opgenomen door je lichaam. Het kan bijdragen tot het verbeteren van het geheugen en de concentratie, het verminderen van symptomen van ADHD, het verminderen van depressie en angst, het verminderen van ontstekingen, het vertragen van het verouderingsproces, het bevorderen van de vetverbranding, het verlichten van menstruatiepijn en heeft een gunstig effect op hartfuncties.

Hydratatie

Hydratatie bekomt u door voldoende te drinken voor, tijdens en na de inspanning.

Deel dit artikel op


Terug naar overzicht